Jak przygotować się do ciąży? - Goodie Foodie

Jak poprawić płodność i przygotować się do ciąży

Cieszy mnie, że coraz więcej przyszłych rodziców chce świadomie przygotować się do ciąży. Gdy trafiają do mnie pytają jak wyregulować układ hormonalny i wzmocnić organizm.

Mocno utkwiła mi w pamięci historia Zosi, mamy półtorarocznego chłopca, która pragnęła jak najszybciej zajść w drugą ciążę, ale po skończeniu karmienia synka piersią wciąż nie miała miesiączki, do tego nienajlepsze wyniki hormonalne i brak owulacji.

Pewnie zastanawiasz się jakie leki dostała i ilu lekarzy musiała odwiedzić? Dostała zalecenia żywieniowe i ziołowe. Była bardzo skrupulatna w ich egzekwowaniu.

Nie widziałyśmy się kilka tygodni. Zosia wyjechała z mężem i synkiem na urlop, z którego  przesłała mi zdjęcie z pozytywnym testem ciążowym.

Sama byłam zdziwiona że zadziało się to tak szybko. Myślę, że sprawę dodatkowo przyspieszył właśnie urlop, relaks i odprężenie.

Sprawdź ile możesz przytyć w trakcie ciąży?

Dieta przyszłych rodziców powinna byc jak najbardziej zrównoważona i odżywcza, dostosowana do potrzeb organizmu. 

Zrezygnuj z przetworzonych, wysoko oczyszczonych i konserwowanych produktów. Większości kobiet i mężczyzn nie służą: słodycze, produkty mleczne oraz pszenica, ale produktów, które uczulają lub powodują nietolerancje pokarmowe, jest więcej.

 Oczywiście cukru nie zalecam nikomu, ma prozapalne właściwości i będzie nasilał wiele objawów oraz dolegliwości, w szczególności insulinooporność, endometriozę, zespół policystycznych jajników i hashimoto.

Dieta kobiety planującej ciążę powinna być nasycona składnikami odżywczymi i wzmacniającymi, dopasowana do potrzeb organizmu. Przykładowo kobiety, którym ciągle jest zimno, a w naszym klimacie to dość częste zjawisko, powinny jeść jak najwięcej zup, produktów gotowanych, pieczonych, parowanych, z dodatkiem ogrzewających przypraw. 

 

Szczególnie zalecane produkty w diecie przed ciąża sprzyjające płodności to:

Zupy mocy, warzywa z przewagą gotowanych lub gotowanych na parze, bulion na kościach, wodorosty, mikroalgi w szczególności spirulina, korzeń jamu, kasza jaglana, owies, jajka, dobrej jakości fermentowane produkty mleczne (tylko pod warunkiem, że są trawione prawidłowo), czarna fasola, czarna soja, kaczka, sardynki, ostrygi, nasiona oleiste i orzechy, owoc morwy, owoc goji, grzyby, buraki. 

Niezwykle istotny jest stan psychiczny przyszłych rodziców. Stres w pracy czy problemy rodzinne mogą zablokować owulację i uniemożliwić zajście w ciążę. Wówczas pomocne będą: rozmowa z psychologiem czy coachem, terapie takie jak Lowena, TRE (Tension & Trauma Releasing Exercises), ćwiczenia oddechowe, joga, medytacja lub szeroko pojęta praca duchowa.

Przyszła mamo, przyszły tato, pamiętajcie też o generalnym zdrowym stylu życia

  • codziennej aktywności fizycznej,
  • kładzeniu się spać nawet o godz. 21, maksymalnie do

godz. 23 – poprawi to jakość snu, regenerację oraz

umożliwi prawidłową pracę narządów,

  • przebywaniu co najmniej godzinę na świeżym powie-

trzu, kąpielach słonecznych,

  • terapiach wspierających oraz regulujących organizm:

osteopatii, refleksologii, akupunkturze i hirudote- rapii.

Oczywiście nie ma jednego cudownego remedium, które zadziała na każdą parę przyszłych rodziców. U różnych ludzi zmiany będą też zachodzić w innym czasie, ale zawsze kluczem jest zrównoważenie organizmu.

Sprawdź skuteczny catering dietetyczny dla mam

Zioła i naturalne suplementy, które są znakomitym wsparciem dla płodności kobiet:

  • niepokalanek oraz dzięgiel chiński – regulują gospodarkę hormonalną oraz usprawniają pracę narządów rozrodczych,
  • olej z wiesiołka, sezamowy, lniany, tran, olej z pestek dyni – znakomicie odżywiają układ hormonalny,
  • pluskwica groniasta, korzeń lukrecji, żeń-szeń, kozieradka,
  • bakterie probiotyczne, których źródłem są: kiszonki,

zakwas buraczany oraz inne fermentowane produkty,

  • witamina D3,
  • cholina oraz lecytyna,
  • kompleks witamin z grupy B, szczególnie B6 oraz B12

oraz oczywiście kwas foliowy,

  • jod lub algi morskie,
  • selen.

 

Substancje, preparaty i pożywienie wzmacniające potencjał organizmu i będące bazą dla płodności:

  • pyłek pszczeli, mleczko pszczele, pierzga, miód,
  • móżdżki zwierzęce i podroby,
  • zupa na ogonie wołowym, wywary mię-

sne, szczególnie z czarnego kurczaka, zupy mocy, czyli długo gotowane zupy na wywarach mięsno-warzywno-ziołowych,

  • mikroalgi, tj. spirulina, chlorella,
  • jagody goji,
  • korzeń żeń-szenia (jeśli nie ma objawów gorąca, stanów zapalnych w organizmie!),
  • korzeń rdestu wielokwiatowego,
  • orzech włoski,
  • congee, czyli zupa ryżowa z nasionami kanianki chińskiej.

To może Cię zainteresować : optymalna dieta z dostawą

 

Odżywianie

Zazwyczaj wiele mówi się o odżywianiu przyszłych matek, tymczasem jest ono istotne także w przypadku mężczyzn i ma bezpośredni wpływ na jakość spermy.

Szczególnie ważne dla męskiej płodności będą następujące składniki odżywcze:

  • cynk,
  • selen,
  • witaminy E, C, D oraz B12,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • potas,
  • koenzym Q10,
  • aminokwasy stanowiące podstawową

jednostkę budulcową.

Także panowie mogą wspomagać się wyciągami ziołowymi. Znakomicie na męskie narządy rozrodcze działa np. ekstrakt z palmy sabałowej.

Narządem powiązanym zpłodnością – zarówno ukobiet, jak i u mężczyzn – są nerki i ich esencja, przygotowanie do ciąży po- winno w tym przypadku polegać na jej wzmocnieniu i odżywieniu.

 

Herbata na wzmocnienie esencji nerek:

  • ziarna sezamu czarnego
  • korzeń rdestu wielokwiatowego • dziki jam
  • owoc cytryńca

9 g każdego z ziół gotuj około 15 minut w litrze wody. Popijaj tę miksturę przez cały dzień. Stosuj codziennie przez blisko 3 miesiące.

 

Przyczyny bezpłodności lub zaburzeń hormonalnych u kobiet według medycyny chińskiej

Moim zdaniem najkorzystniej udać się po diagnozę do doświadczonego terapeuty, równolegle będą pod opieką ginekologa. 

 

Produkty, które będą osłabiały płodność to

alkohol,

kawa,

Cukier i jego pochodne

, zimne produkty np. lody, surowe warzywa i owoce w nadmiarze. 

Ponadto, uważność na potrzeby swojego organizmu, w obliczu zmieniających się warunków pogodowych. 

 

Polecam również rozpocząć starania od diagnostyki laboratoryjnej:

 

Badania zalecane, w zależności od dolegliwości mogą być inne zalecenia do diagnostyki:

morfologia z rozmazem

lipidogram

OB

CRP

ALP, AST, ALT, GGTP,

cukier na czczo

żelazo

ferrytyna

25(OH) – Wit. D3

TSH, FT3, FT4

przy Hashimoto antyTPO i antyTG

Dla kobiet z zaburzeniami hormonalnymi, problemami z płodnością wskazane: AMH, FSH, androgeny, estradiol, LH, prolaktyna (3 dzień cyklu), plus progesteron 21/22 dzień cyklu

Pogłębione o dodatkowe badania zalecane przez lekarza lub terapeutę. 

… A zatem dziecko bierze się z tego, co dostaje od rodziców i dzięki rodzicom, ale też jest przepełnione tym, co zainicjował i wprawił w ruch naturalny porządek rzeczy, który możemy nazwać niebiosami – Tian. 

 

The essential woman Elisabeth Rochat de la Vallee

Joanna Brejecka-Pamungkas 

Naturopatic Doctor ND, dietetyk, terapeutka TCM 

Kategorie:

Najnowsze artykuły:

alt

Zdrowa kolacja – co jeść na niskokaloryczną, dietetyczną kolację?

18.05.2022

alt

Kwas foliowy – skutki niedoboru oraz rola w organizmie

18.05.2022

alt

Czas na zdrową majówkę! Złap świeży rabat na wszystkie nasze diety.

28.04.2022

alt

Wieczorny posiłek po treningu – co jeść i w jakich ilościach?

08.04.2022

alt

Czynniki wpływające na wydajność pracy

04.04.2022