Jedz zgodnie z porami roku - Goodie Foodie
Jedz zgodnie z porami roku - Goodie Foodie
szparagi

Jedz zgodnie z porami roku

Jedzenie zgodnie z porami roku jest stosunkowo proste i przyjemne – na pewno nie wymaga wielkiego stawania na głowie, także nie ma się czego obawiać!  

Jak jeść zdrowo i sezonowo, czyli zgodnie z porami roku?

Na naszej szerokości geograficznej od pokoleń mamy bardzo wyraźnie zaznaczone cztery główne okresy klimatyczne – czyli oczywiście wiosna, lato, jesień i zima. Teraz co prawda ze względu na zmiany klimatyczne, coraz częściej pory roku potrafią się ze sobą zlewać, a pogoda zaskakuje nas okresami suszy czy nie spodziewanymi przymrozkami, natomiast co do zasady cały czas te cztery pory roku jesteśmy w stanie wyodrębnić. Życie w naszym raczej chłodnym klimacie determinuje to jaką powinniśmy stosować dietę – w medycynie holistycznej absolutnie kluczowy element naszego zdrowia. Musimy zadbać, żeby to co będziemy jeść, było przez nasz układ trawienny łatwo przyswojone i dobrze strawione.

Od jakiegoś czasu w sklepach o każdej porze roku można kupić absolutnie wszystko, natomiast za czasów naszych kochanych prababć nikomu do głowy by nie przyszło (nie było to możliwe), żeby w lutym jeść na przykład zieloną sałatę albo zielone surowe ogórki . Jadło się to co było o określonej porze roku dostępne. Późna wiosna i okres letni to czas warzyw i owoców. Szczególnie latem surowych owoców i warzyw można było jeść do woli – wszystko pięknie rosło na polu i w sadzie. Jesień i zima to z kolei czas słodkich powideł, przetworów, kiszonek i marynat. W piwnicach zimowały wykopane na jesieni ziemniaki, cebula, buraki, marchew, pietruszka i inne warzywa korzeniowe.

Wiele obszarów w Chinach charakteryzuje się podobnym klimatem do naszego środkowo -europejskiego. A jak wiemy dieta w Chinach opiera się w dużej mierze na ciepłych potrawach, wywarach, ryżu i kiszonkach pod tysiącem postaci. Według tradycyjnej dietetyki chińskiej surowe warzywa i część owoców z uwagi na swoją zimną lub chłodną naturę wprowadzają do organizmu bardzo niekorzystny śluz. Oczywiście w innym klimacie, na przykład w słonecznej i gorącej Kaliforni nie jest to wielki problem i można bez wyrzutów pić soki z surowych owoców i warzyw prawie cały rok.  Nie chodzi też o to, żeby zimą jeść tylko ziemniaki i buraki – nie dajmy się zwariować – ale kluczowe jest to, żeby warzywa odpowiednio przygotować. Poddać je właśnie krótkiemu kiszeniu czy obróbce termicznej – ugotować na parze, upiec czy trochę poddusić. A wszystko po to, żeby jedzenie było przez nas lepiej strawione i przyswojone. Oczywiście nasz organizm jest w stanie strawić nie jedno, pytanie tylko ile się przy tym namęczy, ile straci energii i jakie są tego konsekwencje dla naszego zdrowia.

Ile to kosztuje

2. Kalorie

icon
1400
  • 1400
  • 1800
  • 2100

3. Ilość

Wybierz dzienną ilość posiłków

3

4. Ilość dni

Wybierz ile dni

1

61 zł/d

61 zł/total

Zamów