Przyrost wagi w ciąży - ile powinnaś prawidłowo przytyć? - Goodie Foodie
Zdjęcie nr 1 do artykułu Tycie w ciąży - ile zdrowo można przytyć

Przyrost wagi w ciąży – ile powinnaś prawidłowo przytyć?

Dowiedziałaś się, że niedługo zostaniesz mamą? Porównujesz się z koleżankami i zauważyłaś, że w porównaniu z nimi przybierasz na wadze zbyt wolno lub za szybko? Zaczęłaś czytać różne poradniki dotyczące ciąży i na pewno chociaż w jednym z nich znalazłaś informację na temat prawidłowego przyrostu masy ciała: Ile dodatkowych kilogramów jest w normie? Ile to już nadwaga? Co jeść aby masa ciała w ciąży była odpowiednia? Pytań jest wiele i z pewnością potrafią one namącić w głowie. Ale nie ma się co martwić, wszystko wyjaśnimy!

Skąd się biorą nadprogramowe kilogramy podczas ciąży?

Przyrost masy ciała w ciąży jest naturalnym elementem jej przebiegu. W ciągu 9 miesięcy przybywa kilogramów związanych z rozwojem dziecka. Są one wynikiem:
  • wzrostu płodu (około 3,5kg), łożyska (0,5-1kg) i tkanek matczynych (1-2kg),
  • powiększania się piersi (około 1-2kg)
  • zwiększenia objętości krwi i innych płynów ustrojowych (około 3kg)
  • gromadzenia się zapasów energetycznych na okres bezpośrednio po porodzie i tworzenia rezerw w celu karmienia dziecka (około 2-4 kg),

Czy po ciąży wrócę do swojej poprzedniej figury?

Oczywiście, że tak! To, jak będziesz wyglądać po urodzeniu dziecka zależy wyłącznie od ciebie. Większość tych kilogramów stracisz wkrótce po porodzie (ok. 7 kg), pozostałe w pierwszych miesiącach. Wzrost wagi w trakcie ciąży, to kwestia wyjątkowo indywidualna. Zależy ona głównie od masy ciała sprzed ciąży. Można jednak poznać jej orientacyjny przyrost. Instytut Medycyny w Stanach Zjednoczonych opracował specjalne zalecenia polegające na wstawieniu do wzoru BMI danych sprzed ciąży. Według wytycznych, odpowiednia ilość dodatkowych kilogramów w czasie ciąży dla kobiety z niedowagą wynosi od 12,5kg do 18kg, a dla tych z prawidłową wagą – 11,5-16kg. Jeżeli kobieta ma nadwagę to wtedy jej przyrost powinien wynosić od 7 do 11,5kg, a jeśli otyłość – od 5 do 9 kg.

Wyżej wymienione wartości dotyczą ciąży pojedynczej. Jeżeli jesteś w ciąży bliźniaczej Twój wzrost wagi powinien wynosić od 16 do 20,5 kg.

Przeczytaj także:

Jak schudnąć w zdrowy i zrównoważony sposób?

Dieta warzywna – sposób na zdrowie i długowieczność 

Waga w poszczególnych trymestrach – w którym przytyję najwięcej?

I trymestr to początki ciąży. Wtedy dziecko jest tak małe, że dodatkowe 2 kg w zupełności wystarczą. W tym czasie mogą występować częste mdłości, więc jeżeli pojawi się spadek wagi to nic takiego. Nie martw się, dziecku na pewno nie zabraknie pożywienia.

II trymestr to wzrost potrzeb dziecka, oznaczający większy przyrost wagi. Nie powinien on jednak przekraczać 0,5 kg tygodniowo, czyli 2 kg miesięcznie.

Podobnie jest w ostatnim, III trymestrze, z małą różnicą – na jego początku przybiera się najwięcej masy, a pod koniec ciąży właściwie się już nie tyje.

Należy oczywiście pamiętać, że przyrost wagi w ciąży nie jest taki sam u każdej kobiety. Są to tylko ogólne wytyczne. U niektórych mam brzuszek będzie widoczny w II trymestrze, a u innych trochę później. Warto również zaznaczyć, że wszelkie rekomendacje i literatura, przeznaczona jest dla ogółu kobiet. Jeżeli przyrost kilogramów będzie większy lub mniejszy, ale dziecko rozwija się prawidłowo to nie trzeba dążyć do idealnych wartości.

Jeżeli zauważyłaś skok swojej wagi większy niż kilogram lub z dnia na dzień pojawiły się poważne zmiany, jak opuchnięta twarz lub dokuczają Ci obrzęki, które nie ustępują, jak najszybciej powinnaś skontaktować się z lekarzem.

czy mozna stosować catering dietetyczny w czasie ciąży?

Tycie w ciąży – czym grozi niedowaga i nadwaga ?

Niestety nadmiar kilogramów lub ich niedobór może zaburzyć cały proces ciąży oraz wpłynąć negatywnie na zdrowie matki. Kobiety, które miały przed ciążą niedowagę, a w jej czasie nie zmieniły swoich diet, częściej rodzą dzieci przedwcześnie z niską masą urodzeniową. Wszystko to ma swój wpływ na późniejszy wiek dziecka – zwiększony jest czynnik ryzyka chorób takich jak cukrzyca, choroby układu krążenia czy nadciśnienie. Dodatkowo u dziecka mogą pojawić się zaburzenia oddychania

Niedożywienie zauważa się również u kobiet z prawidłową wagą, a nawet z nadwagą. Ich dieta może być wypełniona w jak najlepsze źródła cukrów i tłuszczów, natomiast będzie brakować niezbędnych witamin, minerałów i białek. Dlatego ważne jest, aby w okresie planowanej ciąży zadbać o racjonalne odżywianie.

Nadwaga w ciąży nie ma dobrych stron. Często zdarza się, że sprzyja ona urodzeniu dziecka o niskiej masie urodzeniowej, ponieważ towarzyszy temu nadciśnienie. Utrudnia ono dopływ składników odżywczych i krwi do dziecka, co powoduje możliwy zaburzony jego rozwój. Duży wzrost masy ciała niesie ze sobą wiele konsekwencji – dla niej i dla dziecka. Oprócz nadciśnienia mogą pojawić się:

  • prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy ciążowej
  • przedwczesny poród
  • bóle kręgosłupa
  • żylaki
  • obrzęki
  • powikłania podczas porodu
  • trudności w oddychaniu
  • hemoroidy
Zmagasz się z insulinoopornością i chcesz lepiej się odżywiać – dieta pudełkowa niskie IG od Goodie Foodie

Prawidłowa masa ciała w ciąży – jak pilnować wagi?

dieta pudełkowa dla kobiety w ciązy od Goodie Foodie
Ciąża to nie czas na diety cud i unikanie wszystkiego dookoła. Nawet gdy masz kilka kilogramów więcej, nie możesz się głodzić. Aby pilnować wagi wystarczy że:
  • ograniczysz tłuste i słodkie przekąski
  • będziesz jeść częściej, a mniej, niż rzadziej i więcej (5 posiłków dziennie)
  • w swojej diecie uwzględnisz dużo owoców i warzyw
  • zamienisz jasne pieczywo na pełnoziarniste
  • zwiększysz ilość mięsa i ryb w swojej diecie
  • będziesz spożywać dużo czystej, niegazowanej wody
  • przy wyborze jedzenia kieruj się jakością, a nie ilością
  • znajdziesz czas na odpoczynek i odpowiednią ilość snu
  • niezdrowe przekąski zamienisz na garść orzechów, owoce lub jogurty

Nie zapominaj o aktywności fizycznej! Mały rozruch nikomu nie szkodzi. Wręcz przeciwnie! Aktywność fizyczna w czasie ciąży powinna być wykonywana 3 razy w tygodniu. Regularne spacery po parku, pływanie czy ćwiczenia relaksacyjne pozytywnie wpływają na wszystkie ciężarne. Możesz również spróbować yogi lub nordic walking. Jednak przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej porozmawiaj ze swoim lekarzem na temat wszelkich przeciwskazań. I pamiętaj – nie daj się zwariować. Kiedy masz ochotę na coś niezdrowego, śmiało! Od czasu do czasu każdy może sobie na to pozwolić.

Masa ciała przyszłej mamy – odpowiednie odżywianie w 3 krokach

  • Podczas ciąży potrzebny jest zróżnicowany i unormowany jadłospis oraz odpowiednia energetyczność diety. W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie energetyczne zwiększa się o jedynie 85 kcal na dzień, w drugim o 285 kcal natomiast w trzecim – 465 kcal. Należy pamiętać, że zapotrzebowanie na energię u kobiet, u których przyrost masy ciała powinien być inny niż wartość średnia, może być inne – w ciąży bliźniaczej jest to około 700 kcal. Inaczej wygląda również sprawa u kobiet z otyłością – mówi się, aby wartość energetyczna nie przekraczała wydatku energetycznego.
  • Nie da się ukryć, że ciąża to intensywny okres. Niedługo na świat przyjdzie twój dzidziuś, trzeba zaplanować pełno rzeczy i o wszystko zadbać. Musisz pamiętać o sobie i małym człowieku, który w jest w Tobie. Zostaw więc zamartwianie się o dodatkowy czas na gotowanie i przygotowywanie zdrowych posiłków, które zapewnią Tobie i Twojemu dziecku odpowiednie zapotrzebowanie na energię. Pomyśl o cateringu dietetycznym.