Kwas foliowy - skutki niedoboru oraz rola w organizmie - Goodie Foodie

Kwas foliowy – skutki niedoboru oraz rola w organizmie

Czym jest kwas foliowy?

Kwas foliowy to syntetyczna forma witaminy B9. która jest niezbędna dla naszego organizmu. Nie występuje ona w stanie wolnym czy w pokarmach, ale pod postacią folianów. Znajdują się one m.in. w wielu produktach roślinnych i zwierzęcych, a w szczególności w szpinaku, brokułach, awokado, jajkach, orzechach oraz owocach i warzywach.

Kwas foliowy – rola w organizmie

Tak jak inne witaminy z grupy B, kwas foliowy pełni wiele istotnych funkcji w organizmie. Bierze on udział w syntezie kwasów nukleinowych, z których powstaje DNA. Co więcej, reguluje także funkcjonowanie i wzrost wszystkich komórek. Warto także wspomnieć o tym, że odpowiedni poziom kwasu foliowego w organizmie chroni przed anemią.

Kwas foliowy uznawany jest również za czynnik chroniący przed rozwojem nowotworów. Ponadto jest on także istotnym składnikiem dla spermatogenezy. Jego niedobór powoduje zaburzenia płodności u kobiet. Kwas foliowy wpływa również na poziom homocysteiny. Jest to aminokwas odpowiadający za ogólny stan zdrowia każdego z nas. Poziom ten musi być utrzymywany na określonym poziomie, aby nie doszło do żadnych zaburzeń w procesach fizjologicznych komórek. Jeśli będzie on podwyższony, grozi to chorobami serca, wylewami i zawałami w większej częstotliwości niż przy poziomie niskim i średnim.

Suplementacja kwasem foliowym w ciąży

Kwas foliowy pełni ogromną rolę we wzroście i rozwoju płodu. Bierze on udział w kształtowaniu się cewy nerwowej, która przekształca się potem w rdzeń kręgowy i mózg. Skutkiem niedoboru kwasu foliowego u kobiet w ciąży mogą być wrodzone wady cewy nerwowej (WCN). Do rdzenia kręgowego i mózgu dochodzi płyn owodniowy, który powoduje zatrzymanie rozwoju tych narządów. W rezultacie powstają bezmózgowia, przepukliny mózgowo-rdzeniowe oraz rozszczepy kręgosłupa. Kwas foliowy może również poprawić rozwój neurologiczny i funkcję mózgu u dziecka oraz chronić przed zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Suplementacja kwasem foliowym jest równie ważna dla zdrowia matki – pozwala ona zmniejszyć ryzyko powikłań związanych z ciążą oraz przedwczesnego porodu. Zaleca się, aby w diecie kobiet starających się zajść w ciążę znalazło się 400-800mcg kwasu foliowego dziennie. Należy zacząć go przyjmować przynajmniej miesiąc przed zaciążeniem, a następnie kontynuować przez pierwsze 2-3 miesiące jej trwania.

W naszej ofercie znajdziesz smaczną i odpowiednio zbinalnsowaną propozycję żywieniową. Na ten szczególny czas postaw na dietę pudełkową dla przyszłej mamy od Goodie Foodie.

Objawy i skutki niedoboru kwasu foliowego

Zarówno niedobór jak i nadmiar kwasu foliowego niesie za sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Niedobór może prowadzić do:

  • osteoporozy,
  • nowotworów,
  • niedokrwistości,
  • chorób układu krążenia,
  • zwiększenia ryzyka występowania wad cewy nerwowej u płodu.

Kwas foliowy a niedobór witaminy B12

Warto wspomnieć, że nadmiar kwasu foliowego może zatajać niedobory witaminy B12. W wyniku tego, może nastąpić niszczenie układu nerwowego. Organizm, za pomocą witaminy B12, wytwarza czerwone krwinki i zapewnia optymalne funkcjonowanie serca, układu nerwowego oraz mózgu. Co się wydarzy jeśli niedobór będzie nieleczony? Może nastąpić zmniejszenie zdolności mózgu do prawidłowego funkcjonowania oraz istnieje ryzyko nieodwracalnego, trwałego uszkodzenia nerwów.

Niedobór kwasu foliowego – niedokrwistość

Kiedy organizm nie ma wystarczającej ilości kwasu foliowego dochodzi do niedokrwistości. Jest on jedną z witamin z grupy B, czyli pomaga organizmowi tworzyć nowe komórki – w tym również czerwone krwinki. Jeżeli w organizmie człowieka jest za mało, dochodzi do anemii, która prowadzi do osłabienia i zmęczenia.

Co powoduje niedokrwistość?

  • stosowanie niektórych leków, jak leki stosowane w leczeniu drgawek czy niektórych nowotworów,
  • brak wystarczającej dawki kwasu foliowego w spożywanych produktach, jak np. warzywa liściaste,
  • większe zapotrzebowanie na kwas foliowy w okresie ciąży,
  • ciało wchłania odpowiedniej ilości kwasu foliowego, ponieważ człowiek pije dużo alkoholu, pali tytoń lub ma choroby nerek.

Źródła kwasu foliowego

Kwas foliowy występuje przede wszystkim w ciemnozielonych warzywach, owocach, nasionach roślin strączkowych oraz produktach zbożowych. Jednakże najlepszym źródłem folianów są świeże, surowe warzywa oraz produkty nisko przetworzone. Gdzie jeszcze znajdziemy ten składnik?

  • w drożdżach,
  • w szpinaku,
  • w białej fasoli,
  • w grochu,
  • w żółtkach jaj,
  • w awokado,
  • w szparagach,
  • w brokułach,
  • w jarmużu.

Trzeba pamiętać, aby dostarczać tą witaminę regularnie, gdyż organizm człowieka magazynuje ją na bardzo krótki czas.

Zobacz także:

Przyrost wagi w ciąży – ile powinnaś prawidłowo przytyć?

Kawa w ciąży – czy kofeina na pewno szkodzi?

Spożycie kwasu foliowego u kobiet planujących ciążę oraz w czasie wczesnej ciąży

Kobiety, które planują zajść w ciąże, powinny suplementować kwas foliowy na dwa miesiące przez rozpoczęciem starań się o dziecko. Witamina B9 jest niezmiernie istotna w czasie rozwoju płodu. Najważniejsze jest jednak to, aby przyjmować go pomiędzy 15. a 28. dniem po poczęciu – jest to czas tworzenia się cewy nerwowej u dziecka. Dawkowanie witaminy B9 powinno trwać do 14. tygodnia ciąży. Co ciekawsze, mile widziane jest, aby mężczyźni również ją stosowali. Standardowa dawka dla obu płci wynosi około 0,4 mg dziennie. Ryzyko przedawkowania jest bardzo małe – jej nadmiar może jedynie spowodować dolegliwości żołądkowe lub wysypkę.

Kategorie:

Najnowsze artykuły:

alt

Lato czas start! Dobierz do swojej diety zdrowe nawodnienie: koktail, napar, zakwas buraczany lub naturalny izotonik.

19.06.2022

alt

Dieta dla kobiet – co powinno znaleźć się w Twoim jadłospisie?

13.06.2022

alt

Podstawowe zasady diety dla mężczyzn – przykładowy jadłospis

06.06.2022

alt

Zdrowa kolacja – co jeść na niskokaloryczną, dietetyczną kolację?

18.05.2022

alt

Czas na zdrową majówkę! Złap świeży rabat na wszystkie nasze diety.

28.04.2022