Zdrowe odżywianie w pracy - dieta wegetariańska i wegetarianizm na codzień

Zdrowe odżywianie w pracy – dieta wegetariańska i wegetarianizm na co dzień

Ostatnio o wegetarianizmie słyszy się coraz więcej. Kiedyś samo wspomnienie w towarzystwie o byciu wegetarianinem lub weganinem wywoływało kpiący uśmieszek na większości twarzach. Na przestrzeni lat opinia ta diametralnie się zmieniła. Dieta wegetariańska sprawiła sobie wielu zwolenników i zyskuje ich coraz więcej. Nawet wśród cateringów zamawianych do pracy, opcje wegetariańskie są jedne z najczęściej wybieranych.

Przejście na wegetarianizm może mieć wiele powodów – zdrowie, religia, pobudki etyczne czy ekologiczne. Jednak bycie wegetarianinem to nie tylko odstawienie mięsa. Dieta ta faktycznie przynosi wiele korzyści, ale obarczona jest ryzykiem niedoborów niezbędnych dla naszego organizmu, składników odżywczych. Dlatego bardzo ważne jest, aby posiłki w niej zawarte były odpowiednio zbilansowane.

Co wpływa na wydajność w pracy?  – czyli przyjrzyj się swojej diecie do biura z Goodie Foodie

Rodzaje wegetarianizmu

Niektórzy myślą, że bycie wege to jedzenie samego tofu oraz owoców i warzyw. Błąd! Diety roślinne są bardzo zróżnicowane i mogą przyjmować różne formy – mniej lub bardziej radykalne. Podstawowe rodzaje to:

  • owowegetarianizm – dopuszcza się spożywanie jaj,
  • laktoowowegetarianizm (owolaktarianizm) – to rezygnacja z potraw mięsnych, jednak spożywanie jaj i nabiału jest dozwolone,
  • laktowegetarianizm – odmiana, w której można jeść produkty roślinne, mleczne oraz nabiał,
  • witarianizm – bardzo radykalna dieta, polega na jedzeniu wyłącznie surowych warzyw i owoców,
  • frutarianizm – kolejna radykalna wersja – jedzenie samych owoców,
  • weganizm – inaczej ścisły wegetarianizm – polega na wykluczeniu z diety wszystkich pokarmów odzwierzęcych.

Jaki wpływ na zdrowie ma dieta wegetariańska?

Wegetarianizm zapewnia zwiększenie ilości witamin, błonnika, potasu, magnezu i nienasyconych kwasów tłuszczowych, co przyczynia się do poprawy stanu zdrowia. Ponadto obfituje w fitosterole i fitostanole, obniżające poziom cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL. Jakie są jeszcze zalety diety?

  • Pozwala uregulować ciśnienie tętnicze,
  • Odpowiednio zbilansowana dieta chroni przed rozwojem otyłości i nadwagi,
  • Dieta bogata w świeże warzywa i owoce stosowana jest w profilaktyce antynowotworowej,
  • Chroni przed chorobami układu sercowo-naczyniowego,
  • Obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II.

Czy dieta posiada jakieś wady?

Prawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska to klucz do sukcesu. W innym przypadku może ona doprowadzić do niedoboru witaminy B12, której braki objawiają się zaburzeniami układu krwiotwórczego, nerwowego i odpornościowego, witaminy D, żelaza, wapnia i innych niezbędnych składników odżywczych.

Skutkami niedoborów u wegan, witarian i frutarian są m.in. obniżenie odporności, niedokrwistość, zaburzenie sensoryczne, dysfunkcje tarczycy, zmniejszenie płodności i poronienia.

Zobacz także: https://goodiefoodie.pl/jak-przygotowac-organizm-do-ciazy-zdrowa-dieta/

Wpływ diety na zdrowie

Badania wykazują, że stosowanie diet wegetariańskich, a szczególnie wegańskiej, wpływa pozytywnie na wskaźniki lipidowe krwi u osób z zaburzeniami gospodarki tłuszczowej. Jest to szczególnie ważne przy chorobach układu krążenia.

Dieta ta obfituje w prozdrowotne nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy E, C i inne antyoksydanty. Nie zawiera także cholesterolu – występującego w tłuszczach zwierzęcych, którego nadmierne spożycie może przyspieszać rozwój miażdżycy.

Jedzenie produktów pochodzenia roślinnego zawiera błonnik pokarmowy, który korzystnia oddziałuje na pracę przewodu pokarmowego. Natomiast wchłanianie przez organizm ogromnych ilości mięsa, szczególnie mięsa czerwonego, przyczynia się do powstawania nowotworów jelita grubego, prostaty oraz trzustki.

Niechciane, zwiększenie masy ciała osoby na diecie bezmięsnej jest prawie dwukrotnie niższe niż u osób spożywających mięso i jego przetwory.

Dieta wegetariańska do pracy? Dlaczego nie!

Dania bezmięsne cieszą się coraz większą popularnością nie tylko w restauracjach, ale także w cateringach dietetycznych. Ludzie są bardziej świadomi tego, co jedzą i powoli ograniczają spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego lub całkowicie je eliminują z własnego jadłospisu.

Kiedy najlepiej zacząć dietę wegetariańską? W każdej chwili! Chociaż biorąc pod uwagę fakt, że pierwszy dzień wiosny już za nami, a za oknem coraz cieplej… to idealny moment! Wszystko budzi się do życia, więc i Ty możesz pobudzić swój organizm!

Brak Ci czasu na gotowanie lub nie masz pomysłu na wegetariańskie dania? Do pracy zabierasz niezdrowe przekąski lub zamawiacie do biura coś na szybko? Nic się nie przejmuj! Z Goodie Foodie jest to proste! Zamów nasz Office Box Wege i ciesz się nowymi smakami! Składa się on z trzech zbilansowanych i zdrowych posiłków, które z łatwością zabierzesz ze sobą do biura lub zjesz w podczas pracy w domu!

Stawiamy na warzywa pieczone, gotowane na parze, grillowane czy podane w formie kiszonki – wszystko zgodnie z zasadami tradycji żywieniowych w tym Dietetyki według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Z nami nie musisz martwić się o żadne niedobory! Białko w naszej diecie zapewniamy dzięki wysokiej jakości, poddanemu fermentacji nabiałowi, roślinom strączkowym, jak soczewica czy ciecierzyca, soi oraz jajkom z wolnego wybiegu. Nie czekaj, skontaktuj się z nami i zamów naszą dietę pudełkową!

Kategorie:

Najnowsze artykuły:

alt

Zdrowa kolacja – co jeść na niskokaloryczną, dietetyczną kolację?

18.05.2022

alt

Kwas foliowy – skutki niedoboru oraz rola w organizmie

18.05.2022

alt

Czas na zdrową majówkę! Złap świeży rabat na wszystkie nasze diety.

28.04.2022

alt

Wieczorny posiłek po treningu – co jeść i w jakich ilościach?

08.04.2022

alt

Czynniki wpływające na wydajność pracy

04.04.2022